Followers

Saturday, April 21, 2012

Membina Keyakinan Diri



“Saya takut ler”

“Tak yakin ler”

“Boleh ke saya buat?”


Antara kata-kata yang negative yang tak patut di ungkapkan.Ini semua di ungkapkan kerana wujud perasaan tidak yakin dalam diri.Mengapa korang tidak yakin pada diri sendiri jika dibandingkan dengan orang lain yang berjaya?Apa yang buat korang tidak merasa yakin pada diri sendiri?

Meh aku kongsi tips yang boleh membantu korang membina keyakinan diri.

1)Kenali diri sendiri.Periksa apa kekuatan dan kelemahan korang.Cuba atasi atau baiki kelemahan diri disamping tingkatkan lagi kekuatan diri dari semasa ke semasa.

2)Amalkan kata-kata positif dalam diri dengan berkata seperti aku mesti melakukannya,aku boleh buat,aku yakin boleh.Keyakinan akan datang dengan sendiri secara peringkat-peringkat.Disamping itu banyak menyatakan kesyukuran atas limpah kurnia Allah.

3)Bergaul dengan rakan yang berjaya.Belajar dengan rakan-rakan yang berjaya cara bagaimana diaorang boleh berjaya.Pelajari apa saja kelakuan rakan yang berjaya itu untuk korang boleh jadikan sebagai panduan dalam membina keyakinan diri.Hindarkan diri daripada rakan yang boleh menghancurkan diri korang.

4)Terima kasih seadanya.Terima diri korang seadanya dan jangan lah membandingkan diri korang dengan orang lain.Semua orang tidak sempurna.Setiap orang ada kelebihan dan kekurangan diri masing-masing.Kadang-kadang perasaan tidak yakin muncul apabila korang melihat kekurangan diri tanpa mahu mengatasinya.Apa pun,bersyukur lah...

5)Perbaiki kemahiran komunikasi.Belajar dan amalkan cara komunikasi yang efektif.Dan rajin-rajin ler bagi pendapat pada perbincangan disamping menjadi pendengar yang baik.Keyakinan akan datang dengan sendiri secara beransur-ansur

6)Bertindaklah dengan keyakinan.Jangan cuba bertindak kerana terpaksa atau mengikut kata orang.Dan korang haruslah yakin serta bertanggungjawab dengan semua tindakkan yang dilakukan.

7)Akui dan hargailah setiap kejayaan yang telah korang dapat walaupun ianya hanyalah kejayaan kecil.Hadiahkan diri korang dengan mengungkapkan kata syukur pada Allah S.W.T,puji diri sendiri serta membeli hadiah untuk diri sendiri.

8)Tetapkan matlamat dengan jelas dan specifik. Tentukan tempoh masa yang perlu diambil untuk mencapai matlamat tersebut.Matlamat ini mampu menguji dan membina keyakinan diri korang.

Jom rakan-rakan,sila tinggalkan komen macam mana cara korang membina keyakinan diri....;)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...