Followers

Wednesday, April 25, 2012

Dropshipping



Dropshipping ialah satu teknik pengurusan rantaian pembekal di mana penjual tidak akan menyimpan stok dan memindahkan pesanan pembeli produk kepada pembekal untuk tujuan pembungkusan serta penghantaran produk terus ke alamat pembeli.Dropshipping disarankan kepada mereka yang baru ingin bermula menceburi perniagaan internet tetapi tiada modal yang mencukupi.

Dengan kata mudah,tugas penjual ialah mengambil tempahan dari pelanggan dan hantar tempahan tersebut kepada pembekal.Penjual menjual dengan harga sendiri,dan bayar kepada pembekal dengan harga borong.Baki duit tersebut itu dikira sebagai untung penjual.



Dropshipping ini semakin mendapat perhatian di kalangan pelajar,suri rumah serta penjawat awam kerana ianya perniagaan yang tidak melibatkan modal yang besar untuk memulakannya.Meh tengok tips memulakan perniagaan dropship:

1.Kaji pasaran sebelum menjual
Korang perlu tahu apa produk yang mempunyai permintaan di pasaran.Permintaan pasaran yan tinggi membolehkan korang menghasilkan jualan yang tinggi.

2.Memilih dropship yang membekalkan produk yang mempunyai permintaan di pasaran.
Terdapat pelbagai perkhidmatan dropship di internet samaada yang berbayar atau percuma.Kebanyakkan dropship hanya menumpukan satu kategori barang sahaja.Contohnya ada dropship yang hanya menjual barangan computer sahaja dan ada yang menjual barangan pakaian sahaja. Jadi anda kena bijak memilih dropship yang berkaitan dengan produk yang anda cari.

3.Menentukan berapa peratus keuntungan yang korang sasarkan.
Lihat harga runcit produk yang hendak dijual.Jangan lupa untuk membandingkan harga jualan oleh pesaing.Pastikan anda mendapat keuntungan yang berbaloi dengan promosi korang.Jangan sekadar balik modal atau untung kecil.Pastikan ianya berbaloi.

4.Guna platform jualan untuk menjual.
Korang boleh menggunakan website,blog,laman jualan seperti mudah.my,
ebay.com.my,lelong.my dan lain-lain.

Semoga success!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...