Followers

Friday, March 30, 2012

Simpanan

Salam....dah 2 3 hari aku tak post apa-apa.aku tak berapa sihat,demam.balik keje je terus tido.Hari ni aku nak sembang topik simpanan.Aku pilih topik ni coz aku tahu,akhir-akhir bulan ni mesti ramai yang dapat gaji.Bila dah dapat mula ler rancang nak beli itu,beli ini...sedar-sedar duit dah abis,sedangkan baru aje awal bulan.Ini semua gara-gara tidak merancang.Aku selalunya merancang duit gaji aku....apa yang aku selalu buat ialah Duit gaji - SIMPANAN - hutang - sewa = belanja
Simpanan tu aku bold kan kerana itu part yang penting...bila dapat duit gaji tuh terus simpan dalam bank untuk simpanan.Seboleh-bolehnya masuk ke dalam bank yang susah sikit nak buat keluar macam ASB.Aku selalu simpan kat ASB ler coz leceh ler kena pergi kaunter untuk buat keluar....Berapa nak simpan?sebaiknya simpan paling sikit pun 10% daripada duit gaji.Kalau nak simpan lebih daripada 10% tu kira bagus sangat-sangat ler.Hutang & sewa tu korang tolak ler awal-awal jugak.Sewa tu macam biasa ler macam sewa rumah ke...sewa apa-apa ler...hutang tu lak macam hutang besar ler macam PTPTN,loan ke...tapi ingat,jangan sengaja cipta hutang. "akak,saya ambil dulu yer,cukup bulan saya bayar" - sengaja cipta hutang yang selalu dibuat...Akhir sekali,baki duit itu ler dikira belanja..kalau baki tinggal RM30 je,guna ler rm30 tu untuk sebulan(RM1 sehari)...huhuhuhu...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...