Followers

Friday, June 1, 2012

Braces

Huhuhuhuuu....dah lama tak post entry.Sibuk dengan beberapa kenduri hingga tak sempat nak update...

Mulai hari ini,apa pun terjadi aku kena update gak....hahhaaa...



Pagi tadi aku pergi Klinik gigi.Niat pergi sana ingat nak tanya-tanya aje dulu doktor walaupun dah tahu harga n info nya.Aku ingat pergi sana,doktor akan set date lain untuk next action.Sekali doktor terus buat...terkejut jugak aku.

Mula-mula doktor check gigi untuk pastikan aku boleh pakai braces ke tak...Nasib aku lulus macam exam lak guna word lulus.Doktor cakap aku kena cabut 4 gigi.Mak oiii...banyak tuh.Lepas tu doktor suruh buat x-ray.First time aku buat x-ray untuk gigi.Selama nih buat x-ray untuk medical check up masuk uni aje.Fuh....mesin x-ray untuk gigi macam robot.Kena letak mesin tuh kat kepala dah macam robot dah....Macam tuh rupanya nak x-ray gigi

Oleh kerana aku minta doktor nak buat scaling gigi,so doktor buat scaling dulu...Scaling nih aku selalu buat 2 kali setahun.Untuk senang ingat,aku selalu buat pada bulan Jun dan Disember.Tujuan scaling ni untuk membuang plak,karang gigi dan disamping menjadikan gusi kita sihat.

Bila dah siap scaling,doktor nak buat acuan untuk braces.Acuan nya besi dan bentuk macam gigi palsu tu.Dekat bekas acuan tu dia letak apa ntah macam tanah liat yang budak-budak tadika main tuh.Nak termuntah jugak masa ni coz doktor sumbat acuan tuh.Ditambah lak rasa 'tanah liat' tuh....

Tiba masanya untuk cabut gigi....Doktor decide untuk cabut 2 batang gigi aje dulu...Banyak jugak tuh.Cuak jugak coz dah tak ingat pengalaman rasa cabut gigi tu.Dulu cabut pun time doktor gigi datang sekolah.Macam terpaksa jugak ler.Bila doktor cucuk ubat bius tuh,ok lagi.Lega tak sakit hakikatnya aku nih takut jarum jugak.Setelah doktor biar kan aku sekejap untuk menunggu bius tuh berfungsi,tiba masa untuk cabut...hahhhaa...saat yang menakutkan.Doktor goyang-goyang aje guna alatnya ala-ala playar.Akhirnya...aku kehilangan 2 batang gigi..Next appointment pada hari selasa untuk cabut lagi 2 batang dan terus pakai braces...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...