Followers

Sunday, May 6, 2012

Apa itu Alexa?



Alexa Rank ialah sistem ranking untuk website diseluruh dunia.Ianya dibangunkan oleh Alexa.com. Alexa membantu mengira pageviews dan trafik di blog anda disamping menetapkan ranking untuk blog itu.

Untuk blog yang baru,alexa rank amatlah tinggi sehingga berjuta-juta nilainya.Namun begitu,jika trafik ke blog dikekalkan,ianya akan meningkat secara konsisten.Semakin rendah nila alexa rank sesuatu blog itu,semakin tinggi dan konsisten aliran trafik ke blog tersebut.

Alexa rank ini dikira berdasarkan jumlah trafik yang dating ke blog anda sama ada jumlah pelawat unik mahupun jumlah pageviews.Iannya berdasarkan gabungan di antara ranking jumlah pelawat dan jumlah pageviews untuk temph sebulan dan tiga bulan. Ranking ini terbahagi kepada dua iaitu ranking peringkat global iaitu merujuk kepada pengguna internet seluruh dunia dan ranking peringkat tempatan iaitu trafik dari dalam negara sendiri.

Alexa juga memaparkan kata kunci carian dari enjin carian yang paling banyak membawa pembaca ke blog anda.Secara tidak langsung ianya dapat membantu kita dalam menghasilkan post yang mesra SEO di kemudian hari.

Untuk mengetahui alexa rank blog anda,boleh ler check di Alexa.com atau anda boleh terus install Alexa toolbar yang mana akan memaparkan alexa rank bagi setiap blog dan website yang anda lawati.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...